Airbus A320
Airbus A321 patrí do rodiny Airbus A320 je to lietadlo stredného rozsahu,úzkym trupom,dvojmotorové prúdových linkových lietadiel B. Prepravý 185 až 236 cestujúcich. Lietadlo zdieľa spoločnú typovú kvalifikáciu so všetkými ostatnými typmi rodiny Airbus A320, čo umožňuje predchádzajúcim pilotom rodiny lietať s lietadlom bez ďalšieho výcviku.
V decembri 2010 spoločnosť Airbus oznámila nový tip radu A320, A320 neo (nová možnosť motora). Odbobne predĺžená trup A321 neo tip ponúka nové, účinnejšie, motorov. Lietadlo poskytuje úsporu paliva až 15 %. A321 neo prepraví až 240 cestujúcich s maximálnym doletom
(7 400 km. Pre verziu s dlhším doletom, keď prepraví maximálne 206 cestujúcich.
Kompletná montáž lietadiel sa koná v Hamburgu , Nemecko , alebo Mobile v Alabame . V 31. auguste 2019 bolo dodaných celkom 1 959 lietadiel Airbus A321, z ktorých je 1 932 v prevádzke. Okrem toho je ďalších 2 602 lietadiel na základe (vrátane 52 A321ceo a 2 550 A321neo). Od augusta 2019 boli American Airlines najväčším prevádzkovateľom Airbus A321, ktorý prevádzkoval 225 lietadiel.
A321 vstúpil do služby v januári 1994 v spoločnosti Lufthansa
Airbus A321 bol prvý krát tiež známy ako natiahnutý A320. Jeho prevádzka začala 24. novembra 1988, približne v rovnakom čase, ako sa služba A320 uviedla do prevádzky, po zabezpečení záväzkov pre 183 lietadiel od 10 zákazníkov.
Airbus A321 na konečnej montážnej linke v závode Airbus na letisku Hamburg Finkenwerder
Prvý let Airbusu A321 sa konal 11. marca 1993. Lufthansa a Alitalia boli prvými zákazníkmi, ktorí si objednali natiahnuté A320 pričom požiadalo o 20 a 40 lietadiel. Prvé lietadlo A321 poháňané motorom V2500-A5 spoločnosti Lufthansa doručili 27. januára 1994, zatiaľ čo spoločnosť Alitalia dostala svoje prvé lietadlo s motorom CFM56-5B 22. marca 1994. Model A321-100 vstúpil do služby v januári 1994 so spoločnosťou Lufthansa.
Finálna montáž pre A321 sa uskutočnila v Nemecku. Toto nastalo po spore medzi Francúzmi, ktorí tvrdili, že tento krok by spôsobil 135 miliónov EUR zbytočným výdavkom spojeným s novým závodom,a Nemci, ktorí tvrdili, že by bol produktívnejší. pre Airbus v dlhodobom horizonte. Druhá výrobná linka sa nachádzala v Hamburgu , ktorý neskôr vyrábal menšie Airbus A319 a A318 . Airbus prvýkrát vstúpil na dlhopisový trh , prostredníctvom ktorého získal na financovanie nákladov na vývoj 475 miliónov EUR.
Ďalších 175 miliónov EUR bolo požičaných od Európskej investičnej banky a súkromných investorov.
A321 je najväčší tip rodiny A320. Dĺžka A321-200 presahuje 44,5 metra, čím sa zvyšuje maximálna vzletová hmotnosť na 93 000 kg.
Za 30 rokov od uvedenia na trh vzrástla maximálna vzletová hmotnosť A321 o 20%, sedenie je o 10% hustejšie s 244 sedadlami. Do roku 2019 bolo objednaných 4 200 lietadiel.
Airbus A321 je lietadlo s úzkim trupom (s jednou uličkou) so zatiahnuteľným trojkolesovým podvozkom a je poháňané dvoma turbovrtuľovými motormi namontovanými na stožiari. Zmeny oproti A320 zahŕňajú úsek trupu a niektoré zmeny na krídle. Trup bol predĺžený zástrčkou 4,27 m pred krídlom a zástrčkou 2,67 m za ňou, takže A321 je o 6,94 m dlhšia ako A320. Predĺženie si vyžadovalo, aby boli východné okná východov A320 konvertované na východové dvere a premiestnené pred a za krídla .Na zachovanie výkonu boli zahrnuté klapky s dvojitým štrbinou a menšie modifikácie zadnej hrany zväčšujúce plochu krídla z 124 m na 128 m. Stredový trup a podvozok boli zosilnené, aby sa prispôsobili zvýšeniu maximálnej vzletovej hmotnosti 9 600 kg , pričom sa zvýšila na 83 000 kg.